torsdag 23 februari 2012

Några tankar om häxans identitet...

Aldrig har det väl funnits så många olika magiska förebilder i både bokens och TV och filmens värld som det finns nu. Det ockulta är inne. Bilden av häxan förändras och hon är allt från klok och snäll, smart och rolig till sexig och farlig. Man kan välja en hel stil utifrån sin favorit-serie eller bok.

Det första valet man brukar göra när man skapar sin identitet som häxa är att välja ett häxigt namn. Själv valde jag, och sedan valde jag ett nytt och ca ett år senare ännu ett... Jag var tonåring och var som en vetedeg som låg och jäste och sedan knådades och kunde bli en fläta eller kanske bullar eller en limpa... Inte helt färdig helt enkelt. Jag sökte och testade olika uttryck för min kreativitet som är kärnan i min häxkraft.

Och det är inget fel med att välja och sedan ångra sig och välja en annan stig och ett annat namn. Mest inspirerad var jag av Margit Sandemos Sagan Om Isfolket. Jag ville vara som Sol eller Ingrid eller Tula... När jag tittar tillbaka på den unga tjej jag var så var jag nog mer Viväcka Vitlöök från Terry Pratchett's Skivvärld, än Sol. :)

Idag så struntar jag i att välja nya häxnamn, även om jag använder mig av alias på nätet så känner jag inget behov av att ha något annat namn än mitt eget. Jag är jag. Jag är Häxa. Det räcker.

Och jag är fortfarande mer Terry Pratchett än Margit Sandemo :)

1 kommentar:

  1. Jättefin och intressant blogg du har. Många insiktsfulla och innehållsrika inlägg.

    SvaraRadera