tisdag 10 januari 2012

Tankar om Svartkonst och Svart Magi

Jag anser inte att svart magi nödvändigtvis är det samma som ond magi. Och jag tycker inte heller att jag, eller någon annan, har rätten att diktera vad du ska göra med din häxkraft. Att bestämma vad som är ont och vad som är gott är något man måste göra själv.

Gudinnans Tredje Ansikte: Käringen. Den Gamla, som full av
visdom står på gränsen mellan denna värld och nästa.

Jag har vänner som är wiccans som anser att jag sysslar med svartkonster. Och ja, det gör jag ju. Och ja, jag har använt mig av min häxkraft för att försvara mig mot personer som velat mig eller min familj illa. Ibland har jag helt enkelt inte tålamod att vänta på att livet, eller universum, ska straffa dem som skadat mig. Jag ordnar det själv.

Vad jag vill säga är att bara för att man dras mot det mörka betyder det inte automatiskt att man är ond. Ljus och Skugga måste båda finnas. Och även om man i de flesta böcker om Wicca, paganism, häxkonster och magi varnas för att använda kraften till själviska ändamål eller för att hämnas, så kom ihåg att Gudinnan inte är enbart det ljusa och fina i naturen. Hon har många aspekter som är både mörka och skrämmande. Att enbart välja att se den milda, moderliga och närande sidan tycker jag är att gå miste om något stort och mäktigt.

Tänk bara på stormarnas fantastiska krafter, eller ett blixtrande oväder. Tänk på korpen som besöker slagfältet när striden är över, på varghonan som biter ihjäl sina ungar. I alla religioner finns det mängde av Gudinnor som med flammande blickar och draget svärd kräver blodsoffer. Att tämja den bilden eller helt enkelt inte låtsas om den är att vara blind för att Förgörerskan även bor inom dig. 

Våga se din Skugga, din egen mörka Gudinna i ögonen...


7 kommentarer:

  1. Ja, tarot är något som följt mej ända sedan tonåren, även när jag haft "paus" i utövandet. De känns lite som en naturlig del av en på nåt sätt. Har sett den Vampire tarot, mkt tjusig. Jag kan dock inte släppa min Cosmic riktigt, trots att jag har en Dark Angels och en Pagan Cats som är så himla fina (och nya).

    Va roligt att du tittade in hos mej så jag hittade hit! Här händer ju en massa spännande ser jag =)

    Håller med dej om att Gudinnan inte bara är ullegull och puttinutt, hon är ju som du säger även en förgörerska. Saker och ting måste ju försvinna för att nytt ska kunna komma, annars stannar cirkeln (och det hade nog blivit ganska långtråkigt). Och försvara sej tycker jag definitivt att man får, hur hade det annars sett ut?

    Ha det fint och på återseende!!

    blessed be

    SvaraRadera
  2. Mycket tänkvärt skrivet! Jag håller med dig till fullo, detta är något jag inte har kunnat förlika mig med inom wicca. Skadar någon mig så kommer jag att försvara mig.

    Blessed be

    SvaraRadera
  3. Förstår vad du menar, dock ska man ju vara försiktig eftersom allt kommer tillbaka till en själv :)
    Men vi måste alla acceptera den mörka sidan inom oss, för utan mörker finns inget ljus.

    Solskenskramar!

    SvaraRadera
  4. Svartkonst, skrämmande. Googlade precis runt & fann detta ökända svartkonstbiblioteket : http://admin-czon.blogspot.com/2012/02/tid-for-svartkonst.html

    SvaraRadera
  5. Älskar din blogg.
    Kontakta mej gärna syster om du vill.
    Dianta
    diantha@hotmail.se

    SvaraRadera
  6. Tack Diantha. Jag är ledsen att jag missat din kommentar tidigare. Stort tack för att du gillar min blogg. :) Blessed be, syster!

    SvaraRadera
  7. Hejsan!!!
    Blev väldigt intresserad av din hjälp när jag googlade mig in på din fina blogg.
    Skulle verkligen behöva hjälp med någon som sårat mig djupt. Tacksam för svaqr.
    M.V.H Helen
    hillebarder79@gmail.com

    SvaraRadera