fredag 6 januari 2012

Bli vän med Tarotkorten

Som nybliven tarot-läsare höll jag mig strikt till tolkningen i den lilla pamfletten som följde med mina kort. Jag hade väldigt svårt att lita på min intuitiva tolkning. Det ska tilläggas att min allra första tarotkortlek var Haindl Tarot - inte de allra enklaste korten att börja med eftersom de är fyllda med så många symboler och ett djup som jag upplevde som nästan lite skrämande.

Haindl Tarot
Det var inte förrän jag började sitta och "leka" med korten som jag upplevde att jag lärde känna dem på riktigt. Jag blandade korten och drog ett antal kort, vanligtvis 9 stycken. Ibland tog jag enbart kort ur Stora Arkanan, ibland bara från Lilla, eller så använde  jag en av färgerna, till exempel Svärd. Istället för att använda mig av de givna tolkningarna från pamfletten så utgick jag från bilderna - från de symboler som jag drogs till och berättade en historia utifrån dem.

Det låter kanske lite konstigt men för mig är det som om ett korts olika betydelser ligger i olika lager. Genom att helt fritt och intuitivt sitta och sätta korten i samband med varandra och tolka dem så kom jag dem mycket närmre. Och jag kunde släppa fram samma känsla och låta den ta över när jag lade stjärnor och tolkade för mina vänner.

Idag har jag flera olika Tarotkortlekar. Vissa av dem är oehört lätta att tolka. De talar högt och tydligt till mig. För det mesta handlar det om att välja rätt kortlek till den person för vilken stjärnan ska läggas. Men om jag inte skulle få en tydlig känsla, eller om det är en enklare utläggning så använder jag för det mesta Vampire Tarot. Genom åren så har den blivit min stora favorit.


Vampire Tarot
 Jag tror det viktigaste, och det svåraste, man kan göra när man är ny på Tarot, är att lägga undan den  medföljande boken. Släpp den där ingrodda rädslan för att göra fel och låt korten tala till dig. Ta några djupa andetag och bara titta på dem. Koncentrera dig på vad de olika positionerna i stjärnan/utläggningen och utgå från det när du tolkar kortet.

Lek med dem, blanda dem och lägg ut dem och blanda dem igen. Se dem som dörrar som leder in till din egen inre värld - och våga ta klivet över tröskeln.

1 kommentar:

  1. Du sätter ord på mina tankar om tarot.

    När jag började tolka korten var jag precis som du väldigt rädd för att lägga undan boken. Det tog lång tid innan jag verkligen vågade lita på min egen intuition, men vilken befrielse när man väl känner att korten talar till en.

    SvaraRadera