tisdag 20 mars 2012

Att skriva

Jag älskar att skriva och även om det nu skulle bli så att jag aldrig kommer att bli publicerad av ett förlag kommer jag ändå att skriva. Det är ett djupt rotat behov jag har... en besatthet...

Om jag inte får skriva så blir jag galen. Och man måste vara lite galen för att skriva... det är en balansgång över spänd lina. Det är bara att ta ett djup andetag och hoppas att jag ska landa mjukt när jag faller. För faller gör jag. Jag tvivlar, både på mig själv och min talang och förmåga och på världen i stort. Finns det plats för mig? För de berättelser jag har inom mig... för det jag skriver och det samhället och människorna runt om mig vill att jag ska skriva är sällan det samma.

Jag rör mig hela tiden i skönlitteraturens dimmiga utkanter, i de smutsiga gränderna och illa beryktade nergångna byggnaderna där kiosk-litteraturen bor granne med dålig skräck och shocklitteratur. Jag skriver nämligen erotik - eller erotisk fantasy om man ska vara noga. Det finns ju en stor marknad för det i USA och England där det går under namnet Urban Fantasy. Och här i Sverige importerar vi den. Men det verkar vara få som skriver inom den gengren här... Det kommer nog... Det finns ju en marknad, särskilt nu när True Blood och Game of Thrones går på TV. Även mainstream-folket har insett att man kan kombinera sex och fantasy.

Kanske, om jag samlar mig, skrapar samman det lilla mod jag har, så kan jag få ihop något och skicka till ett förlag? Problemet är att jag skrivit på engelska i så många år... och översättning är inte riktigt min grej. Och ärligt talat så behöver jag nog öva på att skriva erotik på svenska. Jag borde kanske läsa lite svensk erotik? Kolla in läget så att säga.

Någon som har några tips?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar