torsdag 29 mars 2012

Hej Odlingslott!

Min odlingslott :)
Med hjälp av mitt personliga ombud så har jag inte bara lyckats hitta odlingslotten utan även tagit mig till Fastighetskontoret och skrivit areendekontrakt. Odlingslott 109 är min!

Den är så stor att jag kommer kunna ha bärbuskar, blommor, grönsaker och örter. Ja, det kommer att bli som en liten trädgård :) Man får till och med  ha ett vindskydd och trädgårdsmöbler! En liten kompost vill jag också ha. Visste in att man faktiskt även får ha bin? Tyvärr kan man få problem med övriga kolonister som tror att de kommer att bli attackerade och invaderade. Synd att inte fler förstår hur viktiga bin är och hur mycket nytta de gör. Bin borde vara en självklahet även i stan tycker jag. Jag kommer inte att starta några bikupor nu i år. Jag vet för lite och så vill jag se vad det är för typ av folk som huserar på området innan. Tjejen på Fastighetskontoret pratade om att det möjligtvis kan bli aktuellt med "Bikupe-lotter" i närheten av odlingsområden och kolonilotter. Det verkar som en spännande möjlighet :)

Ängsblommor. Bilden är från Open Stock 
Just nu växer det bara lite gräs på odlingslotten. Men det ska det snart bli ändring på. Här ska det grävas och planeras och sättas upp staket och grejor så det står härliga till! Fröblandning med blommor som drar till sig fjärilar, bin och humlor är redan inköpt. Och så är det ju en del örter som kan flytta dit från fönsterkarmen. 

Vill även passa på att tacka för alla tips som strömmat in via mailen. Och för Vildhäxans kommentar. Vad spännande det måste vara att ha en liten vildvuxen trädgård. Då vet man ju inte riktigt vad som flyttar in i både växt- och djurväg. :) 

Vet ni, jag tror bestämt min känsla av att vara vilsen och hopplös har försvunnit! Odling är bra för själen:)





1 kommentar:

  1. Så härligt med egen odlingslott...:) Förstår att det kliar i fingrarna att få sätta igång...
    Kram Månhäxan

    SvaraRadera