torsdag 1 mars 2012

Salomoniska Svartkonster ~ Del 1

Dessa besvärjelser är hämtade från många olika källor med det gemensamt: de är alla autentiska. Dvs. de kommer från gamla svenska svartkonstböcker som ställdes ut för flera år sedan på Malmöhus Museum som en del av en utställning om Häxor, folktro och vidskepelse. Jag hade turen att ha en praktikplats där samtidigt som utställningen pågick.

At inga vägglöss skall hafwa makt att bita dig, om de än wore aldrig så många.
   När du går åstad och lägger dig, så tag upp din knif och hugg honom öfer dig uti palelen och i det du hugger dit knifen så säg: Branus biter.


* * *

Ehuruman göra sig Osynlig.
   Sjut en Korp på Sjärtorsdagen och tag tungan och bint den på högra armen.

* * *

At ett par skall blifa ovänner.
   Tag et ägg och koka det hårt och skrif bägge deras namn därpå och sjär ägget mitt itu och gif ena halfan till en hund och den andra till en katta.

* * *

Tag en ung svala, stek henne i hånung och ät henne up, så kommer du förstå vad du vil.

Jag publicerar de här gamla besvärjelserna som kuriosa. De är i många fall det enda som finns kvar av de män och kvinnor som skrev ner dem. Det känns viktigt att de ska finnas kvar och föras vidare så att minnet av de kloka kvinnor och män som skrev dem inte försvinner.

2 kommentarer:

  1. spännande!
    den utställningen hade jag velat se. det är alldeles för lite sånt!

    BB!

    SvaraRadera
  2. Åh, jag skulle behöva äta en svala snart, känner jag. ;-)

    SvaraRadera